Typiskt nog


Amadeus fick ridas idag också, i närheten av där Amadeus står finns det en travbana med olika vägar och en travbana resulterar alltid bra underlag och vi kunde galoppera/trava länge utan vara rädd för klackar eller ojämnt underlag! Dock rider jag inte där ofta och på sommarn nästan aldrig då vi har massa andra fina ridvägar! :)

Vi red iväg till travbanan idag igen, lite roligare och galoppera runt där istället för vägen..
Red med bett för å få honom sänka sig, rider jag med hacket/grimman har han huvudet högt i luften och jag är rädd för den där underhalsen.. Amadeus kommer troligen aldrig få de men ändå👍
Mötte lite vilt idag, rådjur och även massa hjortar 😱.
Hjortarna har jag sett några gånger, dock visste jag inte det förens idag.
En gång för några veckor sen, när de va sådär iskallt, så red jag under månljus och fick syn på miljoner djur på gärdet. Trodde först på rådjur men vet att rådjur inte lever i så stora flockar, sen på hjortar fast var inte helt säker. Men idag fick ja se dom med egna ögon i det vilda ( trodde hjortar levde mest instängda i hagar, trodde då inte att de fanns vilda i Karlstads kommun ;))

Måste även berätta en så sjuk grej som många andra hästar hade nog skenat iväg men inte Amadeus..
Även detta var för flera veckor sen, och vi red mot flygplatsen/sandgropen. När jag var långt borta så såg jag lampor och tänkte "yes, lite lyse är aldrig fel" och så red jag dit, men när jag var nära så insåg jag att de va dags för ett flygplan att landa/lyfta, men visste inte exakt när så tänkte vi fortsätter och så ser jag på himlen att den blir ljusare och ljusare. Vi kunde inte vända då jag inte ville riskera att vi skulle ramla ner för ett ganska långt stup (ca 40 meter långt måste vi gå och vägen är ca 10-15 meter bred) och innerst inne ville jag även kolla hur han reagerade..

Flygplanet kom så mycket fortare än jag trodde och vi hade ingenstans att ta vägen, flygplanet kom alltså rakt över oss så jag började trava och svänga ut honom på ett mer öppet fält (sand och jätte ojämn mark) och komma undan så inte flygplanet skulle komma precis över oss.
Vips så var flygplanet ca 30 meter ovanför oss, och det enda Amadeus gör är att galoppera några steg och sen skrittar han! Just för att jag inte hann vända honom mot flygplanet så han såg det utan istället kom det ett stort låtande moster ovanför honom och dessutom bakom.

Vi hade flygplanet ca 30 meter ovanför oss och själva landningsbana var kanske 100 meter framför oss!
Helt sjukt att han inte blev mer rädd, jag var lixom livrädd innan...

Bild på hjortarna och flygplatsen, bilden på flygplatsen är mycket längre ifrån än när vi fick flygplanet ovanför oss! (Syns bara något vitt sträck på bilden men det är lampor i olika färger, var riktigt fint men gick inte att få med på bild)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0