Lite överdrivna saker

 
* Jag skrittar alltid av för hand efter ett hårt ridpass, går in tar av allt och sätter på grimma bara för han inte ska ha bett i munnen och mig på ryggen, känns taskigt att sitta kvar när han gått ett dressyrpass.
 
*Jag vill inte ha täcke på just för jag tycker så synd om honom, sitter åt på bogen, klumigt m,m. Han har täcke vid regn, eller vid jätte kallt väder, men på sommaren går han alltid utan täcke! 
 
* Jag har dåligt samvete av att jag stänger in honom i box, vem häst vill egentligen stå på box? Funderar fortfaranade på lösdriften nära pappa.... 
 
* Varje gång vi rider ut så är jag livrädd för han ska få senskada när han gör sina  egna avsaktningar från galoppen och får värtsa obalansen och slängtraven..
 
*  Jag måste alltid måste ge honom hö i hagen innan vi rider, även alltid när jag lämnar honom i hagen/boxen. Klarar inte se honom kolla efter mig när ja går därifrån, utan ger honom mat för att inte kolla efter mig. Före ridning klarar jag inte av tanken av att veta att han är hungrig... Skulle han inte få mat så blir han en surpelle, märks direkt när han vill ha mat på kvällen, då blir han sur, gör saker han inte får m,m. 
 
* När jag ger hö klarar jag inte lägga det på ett ställe, utan måste gå runt och lägga i olika högar, bara för han ska röra på sig och hans mat håller längre och det är roligare för honom och gå och leta efter maten. 
 
* Jag blir stressad av att ha endast 3 timmar på mig i stallet, för helst skulle jag vilja borsta 40 min innan ridning och 1 timma efter... Får dåligt samvete om jag blir klar på 20min, och rider en timma och får borsta 30 min efter. Känns som jag inte tar hand om honom. Nu när jag är på praktik har jag endast 3h på mig i stallet. Fast jag snart börja ta min moped och då kan kommer jag vara i stallet typ till 21:30 eller nått... 
 
* Jag blir lycklig av att endast tänka på Amadeus, och bara jag ser honom skrattar jag av lycka. 
 
*Jag säger alltid "jag älskar dig" innan jag lämnar honom, för det ska vara det sista jag säger till honom ifall han skulle dö. Typ att stallet brinner ner. 
 
* Jag vet att jag är sveriges största ponnytönt. 
Bara för han är mitt liv, så måste jag kunna riskera lite också. Han betyder verkligen allt, om jag själv skulle bestämma så skulle jag ha honom på box 24/7 för att minska skaderisken, ha benskydd i hagen/vid ridning, men Amadeus skulle hata det livet, han skulle nästan hellre dö av att stå inne i box 24/7. Jag måste riskera skador, för om Amadeus ska ha ett så bra liv som möjligt. Jag kan inte förstå hur folk kan stänga in sina hästar i boxar 24/7, hur kul liv är det?. Många säger att, min häst fryser lätt, min kan inte gå på bete, måste tävla, min kan inte gå ute 24/7. Vill man sin hästs bästa så klart som fan det går att lära hästen det, men är man egoistisk och tänker på sig själv. För hästar klarar mer än vad vi tror. Ok, om hästen nu skulle frysa lätt, men lovar att ungefär 99% på hästar som skulle frysa lätt och sen komma till mig skulle nog inte frysa lika lätt.... Om man skulle vänja av dom redan vid sommaren att inte ha täcke (undantag rakade -såklart)..
 
Jag skulle aldrig i mitt liv kunna jobba/praktisera där hästarna inte får gå i hagen, det är ett krav! Skulle inte klara se hästarnas lidande, se hur jäkla tråkigt dom skulle ha. Tänk själva att stå i en box, gå ut någon timme för ridning och sen in igen. Som ett fängelse, fast även kriminella har ett bättre liv än en häst på box. Det är sjukt!
 
Lycklig häst på sommarbete! Då är Amadeus som lyckligast och även jag  😃
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0