Nära att ramla av

Igår red jag endast Giggs.
 
Giggs: tog en ganska lång runda med mycket galopp, kortfattat så kom vi galopperandes på en grusväg ganska snabbt, snabbare än normalt i Giggs fall men om det hade vart Amadeus hade det gått jättefort ;). Så Giggs tvärstoppar och jag tar emot mig på manken och flyger upp ur sadeln och hade all vikt på manken den hundradelen, fötterna flög så jag tappade stigbyglarna och om jag inte hade tagit "tag" i manken så hade jag lätt ramlat av.. 
 
Amadeus fick en promenad 
 
Emy fick gå en kortis för att få se lite annat än ridhusväggarna, sen fick hon gå över några bommar och även trava och hon gjorde det utan problem!! Hon fick sova utan grimma tors natt, eftersom vi släppte ut dom idag. Vi kan nu iallafall sätta på/ta av grimman utan några problem, fast vi vågar inte riktigt lämna henne utan grimma om det är vi som ska släppa ut henne :) 
 
Idag red vi Emy nästan med en gång, lite longering och sen satt jag upp ganska snabbt och satt och skrittade runt på henne ca 15-30 min, provade stopp och start vilket hon hade svårt för (som alla andra oinridna hästar är) och fattade inte när jag skulle svänga å så. Fast mot slutet så förstod hon lite bättre start å broms, start var enklare än broms ;) Skrittade ut ca 5min så hon fick kolla på annat medans jag satt på ryggen, en gång skvatt hon till så mycket att hon tog typ 2 galoppsprång och svängde runt mamma eftersom hon bromsa henne ;). Tur att jag hade hals ring så jag höll i mig i den och inte i tyglarna, för ren reflex gör ju att man tar tag vilket jag iiiinte för göra!! Så halsringen passade fint då. 
 
Amadeus fick sällskap av mamma på Giggs och vi tog en rund på 2h :) Badade lite, eller Amadeus badade Och Giggs hoppade ut i vattnet då han var rädd och tänkte att det kanske går att hoppa över hela sjön ;). 
Mycket galopp och många broms. Amadeus under ridturen tvärvände, han blev livrädd för några kossor och jag satt barbacka utan att ens tappa balansen, men jag tror jag börjar lära mig sitta på snabba Amadeus rörelser, för han har hoppat åt sidan, tvärvänder och jag tappar knappt balansen, fast om en annan häst gjort så hade jag ramlat av med en gång... Men om Amadeus skulle tvärvända i trav/galopp så hade jag ramlat av, ganska säker på de. Annars skötte hästarna sig bra, en extra guldstjärna till Amadeus då såklart ;) 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0