Hage!

Jag hatar när människor säger, "min häst kan inte gå i hagr", "min häst kan inte gå i stor hage" "står den för länge ute blir den knäpp", allt handlar om rutiner. En häst som är van att gå in 14 blir troligen galen av att komma in 16,  om man vänjer av hästen så blir den inte galen av att stå ute länge. Det med att häst inte kan gå i hage, oftast är det pga skaderisk, men enligt en forskning så hästar som vistas i stor hage varje dag är betydligt lugnare än hästar som bara får stå i en liten ruta någon timma om dagen. Om hästarna som stått i en liten ruta släpps i en stor hage, såklart den skulle springa men inte varje dag, där är skaderisken.. En häst i stor hage och kompisar har mindre skador än en ensam häst i en liten hage. 
Jag hatar verkligen när hästar kommer in tidigare än 14, och om dom kommer ut senare än 9. 
När jag ska praktisera så ska jag inte praktisera där hästarna hålls inne varje dag, då jag anser det som riktigt dålig djurhållning. Enda man tänker på då är sig själv, inte vad hästen trivs med. 
 
Om jag skulle få en häst som inte kan gå i stor hage enligt ägaren, så skulle den lätt klara gå i stor hage i min ägo. Jag villl alltid se på hästen bästa, även om det är en stor risk jag tar. Det är inte hästens fel att det blir glad att springa i stor hage, det är ägarens fel som har satt den i en liten hage i från början! 
 
Jag är glad att Amadeus har ett bra liv, jag är glad att han är en av många hästar som har det riktigt bra- tillskillnad  med hästar som står i liten hage, ute få timmar om dagen och står ensamma. 
 
Jag längtar så mycket till sommarlov, då älskar Amadeus sitt liv till 110% och då blir jag så mycket gladare av att se honom så glad! Jag kommer alltid försöka få honom ett så nära naturligt liv som möjligt, förut har jag inte haft tillgång till lösdrift om jag inte skulle vilja pendla 3 h om dagen, och det är ändå först nu jag verkligen inser hur mycket en häst kan ta skada av att bara stå, inte ha fri tillgång på mat m,m. Men jag har hittat ett underbart stall med lösdrift ca 5km från pappa. Dit kommer han förmodligen flyttas efter sommaren, fast först måste jag vänta till sommaren innan vi kan bestämma mer och ifall det ens finns plats kvar. Vi kan lixom inte åka och kolla idag för att flytta dit efter sommaren.. 
Så jag längtar så mycket för att veta om det finns plats kvar och om det är ett bra stall. Men dagarna går så fort och snart är det sommarlov! 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0