Mjukgörande uppgifter

Dom tre senaste dagarna har jag inte ridit utan vart på ridbanan/gärdet och gjort övningar som öppna, sluta, skänkelvikningar och lite bakdselsvänningar. Amadeus har väldiga problem med sluta, öppna och skänkelvikning åt ett varv. Han är ojämnt musklad så kan bero på det, men även att han är tror att de gör ont och måste komma över en gräns... 
Som förra året så var jag tvungen att bli riktigt förbannad en gång för att få honom göra öppna, och efter det så klarade han göra öppna i små mängder och blev allt starkare men har fortfarande svårt och vill gärna springa iväg.. 
Så istället för att bråka uppe på ryggen så hjälper jag honom att från marken och han gör faktiskt sluta nästan utan problem, dock så klarar han några steg, men på ryggen går det knappt ett steg. 
 
Så idag (lördag) vilar han, och på söndag ska jag rida ett hårdare dressyrpass och se om det känns någon skillnad,  tror inte att de gör de efter bara 3 gånger, men om jag kanske gör det 1-2 gånger i veckan så kanske han klarar det lättare från ryggen sen utan att jag ska behöva bli hård i handen bara för han vill öka farten och dra upp huvudet. 
 
Han går även i lätt i form i endast grimma om jag är på marken än med bett och jag sitter på ryggen :o! Fast han går ofta i lägre from i grimman än hög, men det är ju bra för då kommer ryggen upp lättare och jag kan inte ha tvingat ner honom på något vis. Han är välriden min lilla pojke, som den grandprix hästen som reds i endast grimma och klarade alla övningar (öppna, sluta, galoppbyten m,m).
Jag är glad att Amadeus går i form i endast grimma för det betyder att han vill gå där nere, han stretar inte emot, blir inte spänd m,m. Hur många välridna häst klarar gå i from i endast grimma? Kanske mer än vad jag tror, kanske mer än någon tror! 
 
Film kommer kanske om jag orkar och fattar, så kommer det film när han gör sluta ;).  Slutan är inte bra, men mycket bättre än när jag sitter på ryggen! 
 
Amadeus har gått ner väldigt mycket i vikt, känner äntligen revbenen, men han typ "kraftmage" (sitter typ vid ryggraden men 10-20cm längre ner), men han får knappt någon kraft och utan kraften får han inte tillräckligt protien, så det är inte för att jag ger för mycket.. 
Har iallafall köpt sojamjöl och lusern som jag håller på att vänja in så ska han få mer muskler. Vårat hösilage har väldigt dåliga värden i protien så han måste ha tillskott av protien, så han har tappat lite muskler men det går upp snart bara han får i sig tillräckligt av protienet! :)
Min tjocka ponny i vintras, men han behövde va tjock så han kunde gå utan täcke, Haha fast inte riktigt så tjock som han var just då, men han frös iallafall inte även om det hade fallit ner snöblask hela dagen och han stod utan täcke! :D
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0