Tiden med Amadeus = underbar!

Eftersom jag har tråkigt och inte har något att göra och vill inte direkt lägga mig, så kan jag skriva lite om mig och Amadeus, hur vi fann varandra och tiden jag hade honom på foder och sen när jag väl köpte honom! (: Ni som vill läsa läser! Bara varnar er kommer mkt text;

Jag och mamma tittade runt på lite foderhästar men fann ingen direkt bra ;P sen la vi upp en annons med att jag söker en foderponny! Tinna som ägde Amadeus förr kontaktade oss, och vi bestämde att åka att provrida! Jag blev helt förälskad i denna ponny! När vi var ändå på väg så åkte vi inom ett ställe i örebro (tror ja de va) och prov red en arab ponny, den kände jag mig inte direkt trygg på för den var lite för pigg och tittig! Så jag funderade ända vägen hem, men jag visste redan vilken jag ville ha, det var ju förstås Amadeus! Så nån gång i september 2006 åkte vi och hämtade honom! Han var inte direkt igångsätt och hade igen kondition så jag fick bara skritta någon vecka och sen börja trava lite lätt! Sen efter några veckor var det dags att prova att galoppera för första gången på honom, glömer det aldrig, jag var bakom mamma som red en annan häst! Vi skulle galoppera uppförs en liten lätt backe och Amadeus tyckte de va kul och galopperade på. Men mer och mer började jag inte gilla honom, gillade gjorde jag förstås, jag red å sånt nästan varje dag men när jag inte red så var jag inte ens i stallet ;s och jag behövde typ aldrig mocka för det gjorde mamma/pappa! Sen blev ridningen mindre rolig då Amadeus kasta av mig typ hela tiden (om han bara kunde göra de nu ist;P) Jag kmr väl ihåg första gången jag skulle vara med på läger och Amadeus drog in mot mitten och började bocka, dock satt jag kvar! Sen minns jag mkt väl när jag galopperade och skulle ta kapplöpnings tävling på en åker, och Amadeus började bocka som  en galning (tyckte jag då) jag flög förstås av som en vante och bröt armen så blev ju inte ridning på 6 veckor! Kmr väl ihåg dom flesta avramlingarna och dom värsta bockningarna jag klarat sitta kvar på! Jag tränade aldrig dressyr el liknande bara var och red ut och inte krävde något bara att ha skulle gå framåt! Så han hade inga muskler el något så han såg ut lite som ett rikigt troll (; Efter ungefär 3 år lämnade vi tillbaka honoom ): jag var inte med när vi lämna tillbaka honom för jag orkade inte gå upp ;s och så ville jag inte åka bil så länge!

Sen efter ungefär 5-6 månader så gjorde jag något med min mobil så jag var tvungen att ta en gammal, så då fann jag Tinnas nr och skickade hur Amadeus och hon mådde(: Då skrev hon att Amadeus var tillsalu, jag blev ju förstås ledsen! Sen så skrev ja detta t mamma och hon frågade mig om det kändes som om jag ville ha tillbaka Amadeus, och svarade förstås ja! Sen fick vi lite bättre kontakt med Tinna och så köpte vi honom! den 28 mars 2009 åkte vi till uppsala och hämtade honom! Han fick åka läänge i transporten  och var jätte hårig (han stod ute på lösdrift) Han hade inte blivit så mkt riden så jag var tvungen att sätta igång honom lite försiktigt (: Det dröjde kanske runt 1-2 månader, innan jag började galoppera (: Sen ville jag satsa på hoppning, men jag kände att dressyr var mer hans grej så började träna det ist! Och det gick väl inte direkt jätte bra det heller, men denna gång gav jag inte upp, jag slutade inte träna! Någon gång i juli så blev han halt när vi skulle löshoppa honom och han fick stå 3-4 månader! Dom månaderna har nog vart det tråkigaste i hästväg! Jag kunde ju inte rida ;P sen runt november december så fick jag börja sätta igång honom väldigt försiktig, skritta 15 min i två veckor, sen att trava lite smått några gånger per tur. Sen vid julafton fick jag börja galoppera! och efter nyår fick jag börja hoppa och även börja jobba på lite böjda spår (: Den 18 april var min och Amadeuses första lokala tävling i Åmål, så jag hade ändå inte satt igång han så länge! Våran första tävling gick mer än bra, kom 2 och 3 ;D  klasserna var LC;1- LC;1!
Vi har även tävlat hoppnig 3 gånger med sämre resultat (; fast jag har vart såå nöjd över honom på hopptävlingarna så! (:
När jag köpte honom hade han hoppat 70 bana så jag har "utbildat" honom upp t 90 bana! Det även med dressyr har jag "utbildat" honom upp till LB och satsar på LA 2011 (: Amadeus var svår att rida, men jag har gjort honom lätt så han går ner på tygel väldigt lätt, men tappar bakbenen!

När någon frågar hur länge jag haft honom så brukar jag säga 4 år, men hade honom på foder först! Och "hoppar" över dom månaderna jag hade lämnat tillbaka honom! Jag var häst lös i ungefär 8 månader sen så Amadeus min! ;D
Amadeus har lärt mig sjukt mkt, jag har fått så otroligt bättre balans, än vad jag hade innan! Han var den häst som verkligen lärde mig rida, och jag hjälpte även honom med utveckligen (: Men Amadeus har blivit såå sjukt mkt snällare och och bockar aldrig typ, och jag ramlar inte av lika mkt ;D
Denna ponny har togit mitt hjärta med storm, och ingen kmr ta över den största platsen i mitt hjärta! Förr bara betydde han, nu betyder han allt, ett liv utan Amadeus skulle jag bara inte ha klarat av! Jaag älskar denna ponny mer än någon skulle kunna förstå<3

Bjuder då på bilder när jag red honom efter jag köpt honom dock har jag ändrats lite, som tur va!






Slänger även upp lite nutids bilder, det har hänt något iaf (: Dock e han ju inte lika hårig, men det syns att han fått mer muskler (yy




Bjuder på en suddig bild på mig och Amadeus, han står så snällt tills kortet verkligen blir taget x) han vill ha pussar, bara dom inte e me på bild (:


Ååh verkligen det bästa som hänt mig<3

Nej nu ska jag nog dra mig mot sängen klockan börjar bli lite mkt (03;48) och så ska man vända tillbaka dygnet oxå  -.-



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0