Blandat inlägg + massa text

Jag vill så gärna träna! Det tråkigaste att det inte går. Kanske bara satsa på hoppning? :O! Där får man iaf tävla på hackmore. Jag hatar egentligen att rida dressyr på hacket, det blir ju lite som pessoa bettet. Trycker i nacken, men inte i munnen (som tur är!!!!). Att rida dressyr på hackamore är ju lika enkelt att rida dressyr på pessoa, det tvingar ju nästan hästen ner... Det beror ju inte på att dom jobbar, jag själv skulle aldrig någonsin rida på pessoa, tycker det bettet är extremt fult och hatar dess inverkan. Även om man har i den stora ringen. ALDRIG i hela mitt liv jag skulle sätta ett sånt bett i munnen på Amadeus!
Hackamore ger tryck i nacken, men inte i munnen. Då är det väl inte så farligt att rida på det egentligen. Jag vet att Amadeus är lätt att få gå på form, han är sjukt lätt, eller va, nu med bett tar det ett tag att få honom att söka sig neråt. Förut gick han i form direkt jag tog i tyglarna, visst det är väl bra, men han jobbade inte ett skit! Att få honom jobba med bakbenen är vääldigt svårt. När jag skriver att han använder bakbenen väldigt bra, det är väldigt bra att vara honom. Jag menar då inte att han har världens bästa  bakbenaktivitet, utan vääldigt bra bakbenaktivitet att vara honom! Hoppas ni fattar?
Jag vet en som verkligen fått honom att jobba rikigt ordentligt och det är min tränare! Han hade då världens bakbens aktivitet!
Jag försöker varje dag med att få honom jobba igenom sig, men när jag ställer kraven att han ska jobba mer från baken går han på tvären! Det är när jag rider på hacket han gör så! På bett går han som en klocka, (om man räknar bort när han gapar/tuggar) han använder sina bakben rikigt bra (för att vara honom alltså).
Med bett går han inte på tvären när jag ställer krav efter högre nacke + bättre bakbens aktivitet! Det värsta är när jag visste lite mer hur jag skulle jobba honom, att få honom jobba. Så började han få sår i munnen. (varför han började få sår i munnen tänker jag inte gå ut med på bloggen, kan ju bara säga att det var inte jag!!) Därför har dom två senaste tävlingarna gått skit!
Jag själv tror när han väl slutar gapa/tugga och få sår, så kommer vi få högre poäng i dressyren. Eftersom han går aldrig så bra på tävling som på träning eftersom han gapar/tuggar. På dom senaste var ju i bellevue och hagfors (om jag kommer ihåg rätt) båda gångerna där fick han sår! Inte konstigt att jag fick såpass dåliga resultat, även så dog han inne på banan i hagfors! I bellvue, där vi fick endast 53% i lb;1, så sprang han och gapade igenom programmet. Han ville inte göra det jag ville just för han fick ont i munnen.
Sen bellvue har jag ridit med bett max 4-5 gånger, han har fått sår då 2 gånger. Helt sjukt egentligen att han skulle börja få sår nu, när allt går så jäkla bra! Bättre än vad det gjort tidigare på tävlingssäsongen. Förr fick han ju aldrig sår! Är väl meningen att vi inte ska tävla, är meningen att vi ska vara skogsmullar :D!
Det bästa med Amadeus är att jag kan rida i grimma och få honom att gå i form och även jobba hyfsat bra, då går han inte på tvären. Men ist blir han lätt stark ute. Sen om man skulle rida dressyr på banan i bara grimma hade kanske inte sett så bra ut x)! Även om man inte ska tänka på utseéndet.
Varför jag skrev detta vet jag inte x)! Hade väl bara lust att skriva lite ;o
Snart ska vi även till veterinären :D! Eller om ca 1 måndad skulle jag tro men x)!
Finns ingen bättre än dej<3


Kommentarer
Sofie

sv; klart du får :D

2011-08-07 @ 00:36:23
URL: http://sofiegarberg.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0