Täcken

Asså det är en sak jag verkligen hatar, det är just dom här jävla täckena! Asså visst dom är bra om en häst fryser, rakad m,m men en  orakad häst ska inte ha täcke! En fet häst (Som Amadeus) fryser inte direkt då han har mkt fet och värmer sig med det! Dubbla täcken tkr jag är ännu värre,  klumpigt för hästen och pälsen mår allmänt dåligt, kan få svampinfektioner m,m! Jag tycker att man ska fixa ett täcke så man inte behöver 2 täcken, Ett luftigt täcke är mkt varmare än att sätta på 2 täcken! Jag tkr bara såå synd om hästar som går med täcken, vissa e undantag, men orakad häst ska inte ha täcke, går vid regn om det inte har något annat skydd så. Inne ska den absulot inte ha täcke! Asså vi människor tar såå mkt fel när det gäller täcken, när vi fryser, fryser även hästen enligt väldigt många! Och det med att sätta på täcke för att var lat och orkar inte borsta bort all lort är  ännu värre! Jag är den enda som inte har täcke på min, och finns även hästar på stallet som är orakade och lite runda som har täcke! Jag är faktiskt riktigt stolt över att Amadeus inte har täcke! Han ska även inte ha det på läänge! Men det beror oxå hur varmt det är i stallet, om det är -5 och -15 ute så får han ett täcke då det är lite omväxling när det gäller kylan, men skulle hällst vilja ha Amadeus på lösdrift och så han fick verkligen vara häst och inte behöva ha ett äckligt täcke på sig! Men ni som har rakade hästar ska ha täcke! Även vissa hästar måste man raka om man ska kunna hålla igång den, och om man tränar mkt och hästen blir ofta svettig ska man oxå raka den, då den kan bli sjuk! Och hästar som fryser lätt ska såklart även ha täcke! Men detta är min åsikt om just täcken! Och alla har olika åsikter!
Vid regn ska Amadeus oxå ha täcke, då han inte har något skydd, men jag hatar det mest av allt att han måste ha täcke! Men som sagt det är min åsikt och vad ni andra tycker om detta vet inte jag ;) Och jag vet inte om hur era hästar fungerar när det gäller täcken! Vissa fryser väl även om dom är lite runda och orakade, som jag själv har svårt å tro på x) Men aja! 


Släppte även ihop Siljes häst Bob (hon är fått en egen, då Sofie och Silje delade på Olivia förut)  Och det gick bra! Som  tur har inte Bob skor på bak och Amadeus inte behöve få brodd sår (; Dom sparka inte så mkt heller, bara lite i början! Men sen gick dom så fint ihop! Lite bråk när det gäller maten då! Men det gör väl nästan alla hästar (;


Kommentarer
sofie

precis, håller med!

egentligen skulle vi inte ha täcken på Bob då han är orakad, men där han kommer ifrån har dom knapt haft minus grader och han har heller inte så jättetjock päls!

men som du säger, så beror det helt på hästen, men man ska inte ha onödiga täcken.

Håller egentligen med om det med dubbla täcken, förutom när det är 20 minus och Bob har det vid minus grader som sagt ovan och att han inte har fått vintertäcke än :p

men blir så sur på folk som har onödigt mycket(och tjocka) täcken...

2010-11-06 @ 19:47:38
URL: http://sofieocholivia.blogg.se/
Jennifer & Malin

Fin blogg :)

2010-11-07 @ 17:01:22
URL: http://hastnissarna.blogg.se/
Nathalie BÄSTA Stomberg

sköön du iaf! (;

2010-11-08 @ 19:48:03


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0